BasınHaberlerSektörel18 Haziran’ da başlayacak olan yaz tatili öğrenci servislerinin de mecburi tatili anlamına geliyor.

15 Mart 2009by Buket Akın0

Daha önce yaz tatili boyunca turizm taşımacılığı yapabilen öğrenci servislerinin, son çıkan Karayolu Taşıma Yönetmeliği gereğince bu faaliyetten men edilmesi ile sadece İstanbul’da 15.000’ e yakın servis aracı boşa çıkacak.

Araçların boşa çıkmasının yanı sıra bu araçlarda çalışan şoför ve rehberler de yaklaşık 3 ay süren yaz tatili boyunca “gizli işsiz” statüsü alacak. Servis araçları D2 Belgeleri olmadan turizm taşımacılığı yaptıklarında ise 6.000 liranın üzerinde bir cezayı ödemek zorunda kalacak.

Ruhsatlarında servis aracı yazdığı için D2 belgesi alamayan, bu nedenle turizm taşıması yapamayan hatta 100 kilometre üzerindeki şehirlerarası yollarda ailelerini bile taşıyamayan, öğrenci taşıması yapan servisçilerin mevcut araçlarla personel taşımacılığı bile yapamadığını belirten İSTAB Okulları’ ndan sorumlu Başkan Yardımcısı Ali Bayraktaroğlu, bu yılın sonuna kadar çıkması beklenen ve sadece servis araçlarını içeren yönetmeliğin hazırlanması aşamasında İSTAB olarak destek vermeye hazır olduklarını belirti.

İstanbul Taşımacılar Birliği Derneği( İSTAB) Okullardan Sorumlu Başkan Yardımcısı ve Az-Al Turizm ortaklarından Ali Bayraktaroğlu okul servis araçlarının 3 ay boyunca boş kalmamasının sektörün kanayan yarası olduğunu söyledi. “Okul servisleri bir kamu hizmeti yapıyor” diyen Bayraktaroğlu; “Bu sektörde 8,5 ay çalışıp, 12 aylık bandrol, gelir vergisi, KDV ödeniyor. 1 yıl boyunca sürücü ve rehber istihdam ediliyor. Çalışanların SSK’ları ve maaşları 12 ay üstünden ödeniyor ama 8.5 ay çalışıyor, bu çok manidar” şeklinde konuştu. Sırf bu nedenle daha karlı bir sektör olan öğrenci taşımacılığı yerine personel servisi taşımacılığı yapıldığının altını çizen Bayraktaroğlu; “Okul servisçisinin 12 ay çalışabileceği bir sistem olmalı” dedi.

Araçlar 3 ay parklarda mı duracak?

D2 belgesi çıkmadan önce servis taşımacılığı yapanların, Turizm ve personel taşıması yapabildiğini ancak belgelendirme sonrasında bu faaliyetin men edildiğini hatırlatan Bayraktaroğlu, bu hakkın yeniden verilmesi gerektiğini kaydetti.   Okul servis araçlarının özellikle İstanbul’da çok üstün bir taşıma kalitesi ile hizmet verdiğini anlatan Bayraktaroğlu turizm taşımasına uygun araçlarla öğrencilere hizmet verildiğinin aynı araçlarla turist taşıması da yapılabileceğini kaydetti. Neden bu araçlar 3 ay boyunca parklarda beklesin sorusunu soran Ali Bayraktaroğlu, “Bu durum korsanı da teşvik eder.” uyarısı yaptı.

Yapılan işlemlerin sektörün işlerini zorlaştırdığını belirten Bayraktaroğlu İstanbul’da servis araçlarının tahdidi olmadığını ve bu nedenle “Yetki belgeleri tahditli araçlara verilemez” maddesinin dışında olduğunu savundu. Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü’ne bu fikir ile gittiklerini söyledi. Tahdid yoksa yönetmelik dışındayız diyen Bayraktaroğlu, İstanbul’da servis araçlarının şehir turizm taşımacılığı yapabilmesi için norm oluşturulması gerektiğini savundu.

Bu ne yaman çelişki

Böylece sektörün 3 ay boyunca kendisi sübvanse etmesinin sağlanacağına vurgu yapan Bayraktaroğlu, istihdamın da bu yolla korunabileceğini ifade etti. Aynı araçların şehir dışına çıkmasında uzak illerin istisna kabul edilmesine karşın yakın iller arasında da taşıma yapabilmesinin önünün açılması gerektiğini dile getiren Bayraktaroğlu; “İstanbul ile Kocaeli’ nin neredeyse sınırları bile belli değil. Darıca’daki hayvanat bahçesine öğrenci götüremezken bazı araçlarımız Darıca’dan İstanbul’a öğrenci taşıyor. “Servis araçları yakın illerde taşımacılık yapılabilecek duruma getirilmeli.” diye konuştu.

Bu yılın sonuna kadar sadece öğrenci ve personel servislerini kapsayacak bir yönetmeliğin hazırlandığını ve bu hazırlık aşamasına İSTAB olarak önerilerini sundukları belirten Ali Bayraktaroğlu, mevcut mevzuatta yer alan servis aracı 100 kilometrenin üzerinde mesafede şehir dışına çıkamaz maddesinin yarattığı ilginç olaylardan da söz etti.

Bir servis aracı sahibinin yaz tatiline giderken aracını kullandığı zaman olası bir denetimde ceza yediğini anlatan Bayraktaroğlu; “Denetim yapan kolluk -kuvveti yetki belgesini soruyor. Yani D2 belgesini. Ailesi ile memleketine tatile giden servisçimiz ticari bir amaçla yola çıkmadığını, ailesi ile beraber tatile gittiğini belgelerle açıklamasına rağmen bu açıklaması ceza yemesine engel olmuyor. Mevzuat okul servis araçları ya da D2 belgesi olmayan araçlar 100 kilometrenin üzeri yola çıkamaz. Burada ticari amaçla çıkamaz şeklinde bir ayrım yok, bunun yapılması lazım. Kazancını ticari araçla sağlayan kişi ailesi ile tatile gitmek için ayrı bir araç mı alacak. Kimsenin böyle bir lüksü yok. 3 araç alacağız, biri ile ticaret yapacağız, biri ile tatile gideceğiz, biri ile hastamızı hastaneye götüreceğiz gibi bir durum olmaz. “Biz sektörümüzün yaşadığı bu mağduriyetlerin ortadan kaldırılmasını istiyoruz.” diye konuştu.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *